Berserk i dag
Byssa, alt går på 220 volt strøm her
Godt å fyre i ovnen!
Vi koser oss i salongen, sofaen kan slås ut til dobbeltkøye.

Her har mange sovet godt i kabyssa, alt det røde + speilet er det gamle fra 1913.
Styrhuset har mye utstyr, men her blir det forandringer
Alt av oppussing, større fornyelser ved båten har vi gjort etter ett prinsipp: Så lenge det var båtsesong skulle vi kunne bruke skuta. Alt av større arbeid er vinterarbeid. Fra påske til ut november er vår båtsesong. Båten er hytta og sjøen med holmer og skjær vår tomt.
Vi fulgte i grunnen Reidar L. sine råd: Fordekket med dekkspantene byttet vi første vinteren, laget salong av lasterommet og laget ny bysse. Vi satte inn en vedovn i salongen, fornyet alt elektrisk og monterte tre 12v dynamoer, samlet maksimalkapasitet 290 amp. Vinteren etter: Ny skansekledning forut, noe senere nytt styrhus.
Master, bommer og segl nytt i 1986.
Vinteren 1994/95 tok vi båten "i hus" ved Røed båtbyggeri og byttet mye spant og hud over vann, rekkestøtter og resten av skansekledningen. Propellen ble rettet opp og påsveiset.
Jeg rakk også å bygge om til ferskvannskjøling med lukket kjølesløyfe, montere en oljebrenner og bygge dette sammen med et sentralvarmeanlegg: Nå varmer vi opp med kjølevann mens maskinen går, ellers med oljeovn. Vi kan også forvarme maskinen med oljeovn. Vi får også varmt ferskvann ut av systemet.
Vi har klart å bevare kabyssa i sitt gamle preg: Køyene, skapene, bordet er det originale. Bak på speilet Står det: Trondheim 1914!
Byssa fornyet vi til en ren 220 volt bysse: Hybelkomfyr, mikrobølgeovn, kaffetrakter, vannvarmer. Vekselstrømmen får vi fra en konverter som omdanner 12 volt likestrøm. Vi koker / steker altså på 12 volt batteristrøm..
Normalt kan vi ligge i ro fire døgn før vi har brukt halve batterikapasiteten vår og må til med å kjøre lysaggregat eller starte opp maskinen. To og halv times gange lader opp for et døgns forbruk.
"Herr Brunvoll " er en "avgud". Han har krevet sitt stell, med du verden så pålitelig han da har vært. Kort sagt har jeg gjort følgende: Fornyet alle overføringer fra styrhus til maskin og hydraulikk, ny trykklufttank, filte veivakselen i 150timer for å få den rund, nytt veivlager, byttet toppen, og nedre ring en gang til (har noen en ring?), tatt stempelsjau med matting av sylinder. Fortsatt omtales og behandles vår ensylindrede semidiesel som hr. Brunvoll eller MASKINEN. Jeg tar en prat med han en gang i timen, tørker litt svette, føler varmen på lagre, smører og fyller opp fettkopper. En semidiesel har sjel!! Det er maskinisten / skipperen som må lære seg å respektere maskinen og tilpasse seg den og manøvrere etter sin MASKIN. - Den skal løpe lett og "røkfritt".
Det er en livsstil å eie "s/k Berserk". Navnet passer: Berserk er ikke snill, du går ikke fra borde uten en blå flekk, et sotmerke, men han er sterk, real og er til å stole på.
- En gang hørte vi en som sa: "Det er ikke nødvendig å være gæren for å ha en slik båt, men det hjelper!"

Godt å fyre i ovnen!


Her har mange sovet godt i kabyssa, alt det røde + speilet er det gamle fra 1913.

Styrhuset har mye utstyr, men her blir det forandringer

Alt av oppussing, større fornyelser ved båten har vi gjort etter ett prinsipp: Så lenge det var båtsesong skulle vi kunne bruke skuta. Alt av større arbeid er vinterarbeid. Fra påske til ut november er vår båtsesong. Båten er hytta og sjøen med holmer og skjær vår tomt.
Vi fulgte i grunnen Reidar L. sine råd: Fordekket med dekkspantene byttet vi første vinteren, laget salong av lasterommet og laget ny bysse. Vi satte inn en vedovn i salongen, fornyet alt elektrisk og monterte tre 12v dynamoer, samlet maksimalkapasitet 290 amp. Vinteren etter: Ny skansekledning forut, noe senere nytt styrhus.
Master, bommer og segl nytt i 1986.
Vinteren 1994/95 tok vi båten "i hus" ved Røed båtbyggeri og byttet mye spant og hud over vann, rekkestøtter og resten av skansekledningen. Propellen ble rettet opp og påsveiset.
Jeg rakk også å bygge om til ferskvannskjøling med lukket kjølesløyfe, montere en oljebrenner og bygge dette sammen med et sentralvarmeanlegg: Nå varmer vi opp med kjølevann mens maskinen går, ellers med oljeovn. Vi kan også forvarme maskinen med oljeovn. Vi får også varmt ferskvann ut av systemet.
Vi har klart å bevare kabyssa i sitt gamle preg: Køyene, skapene, bordet er det originale. Bak på speilet Står det: Trondheim 1914!
Byssa fornyet vi til en ren 220 volt bysse: Hybelkomfyr, mikrobølgeovn, kaffetrakter, vannvarmer. Vekselstrømmen får vi fra en konverter som omdanner 12 volt likestrøm. Vi koker / steker altså på 12 volt batteristrøm..
Normalt kan vi ligge i ro fire døgn før vi har brukt halve batterikapasiteten vår og må til med å kjøre lysaggregat eller starte opp maskinen. To og halv times gange lader opp for et døgns forbruk.
"Herr Brunvoll " er en "avgud". Han har krevet sitt stell, med du verden så pålitelig han da har vært. Kort sagt har jeg gjort følgende: Fornyet alle overføringer fra styrhus til maskin og hydraulikk, ny trykklufttank, filte veivakselen i 150timer for å få den rund, nytt veivlager, byttet toppen, og nedre ring en gang til (har noen en ring?), tatt stempelsjau med matting av sylinder. Fortsatt omtales og behandles vår ensylindrede semidiesel som hr. Brunvoll eller MASKINEN. Jeg tar en prat med han en gang i timen, tørker litt svette, føler varmen på lagre, smører og fyller opp fettkopper. En semidiesel har sjel!! Det er maskinisten / skipperen som må lære seg å respektere maskinen og tilpasse seg den og manøvrere etter sin MASKIN. - Den skal løpe lett og "røkfritt".
Det er en livsstil å eie "s/k Berserk". Navnet passer: Berserk er ikke snill, du går ikke fra borde uten en blå flekk, et sotmerke, men han er sterk, real og er til å stole på.
- En gang hørte vi en som sa: "Det er ikke nødvendig å være gæren for å ha en slik båt, men det hjelper!"
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar