torsdag 24. januar 2008

Berserks historie

Berserks historie

Berserk har en lang og spennende historie. Vi kjenner ikke hele, men her er det vi har greid å finne ut:
"Berserk", 46 fot kutter, er bygget i Mo i Rana, Hemnesberget i 1913 og kjøpt av Torstein Olsen, Bø i Vesterålen. Han ga båten navnet " Domen", (det er en fjelltopp ved Vardø).
Vi vet at båten ble solgt i 1955 til Svend Borgos, Austringen i Vesterålen, han døpte den om etter sin sønn til "Svend Harald". Før det var båten eid av Sigurd Lien. Båten hadde flere eiere i Vesterålen fram til 1960. Da kjøpte Reidar Lysø, Lysøysund (Fosna ) båten.
I 1967 byttet han selv ut en 35hk Muntel med en Brunvoll 42 hk. Reidar Lysø brukte "Svend Harald" til reketråling til ca. 1977. Da kjøpte Fridtjof Olsen båten og hadde planer om å bygge den om til en sightseeing-båt med en avtakbar glasskuppel over akterdekk!! Bortsett fra en tur på slipp lå båten nå til forfall i fire år. Sommeren 1981 mens vi var i Trøndelag, averterte jeg i Adresseavisa etter en båt.
Vi kjørte 20 mil en vei for å se båten: Det var en skuffelse! Bare rust, rot, det vokste ei bjerk på dekket, gress i natene og hussopp under dekk! Men, etter 20 mils kjøring ble vi da med på at Reidar Lysø som kjente båten best, skulle vise oss starten og ta en prøvetur. - Jeg hadde kvelden før slått opp i leksikon for å finne ut noe om semidiesel.
Reidar gikk gjennom startprosedyren: Siste gang motoren var startet var året før. Han lenset vannet som stod godt opp på svinghjulet, spettet opp, tente "sigaretten" og maskinen gikk!! Fantastisk! Da falt jeg for båten, den levde jo!
Reidar viste oss at båten var i orden under vann: Han ga full fart forover til det riktig fosset om baugen og så: Full vridning bakover, nesten så maskinen ble kvalt i topp turtall! Alt om bord tålte det!
"Du kan stole på motor og skrog under vann, resten bør du bytte. Båten tåler turen til Drammen,- jeg ville ha brukt fem døgn ", sa Reidar.
Turid og jeg hadde da fire unger i alderen 18 til 5 år og en 21 år gammel bil.
Det ble vår tolvåring som avgjorde kjøpet: "Enten blir det denne båten eller så blir det vel ingen båt, da."
Penger lagt til side til en nyere bil gikk i båt. Vi kjøpte lekespader og såpe, skavet opp mengder av olje, fett og annet guffe, skrapte vekk sopp, lukte dekk for gress.
Reidar var bare med da jeg startet motoren dagen etter.
Fra nå av skulle vi klare det: Startprosedyren ble regnet som en ren avgudsdyrkelse av mannskapet med alle sine oljinger, "salvinger", knebøyninger og maskinens dype sukk: Alle var spente på hva som skjedde, - hvilken vei ville hr. Brunvoll gå nå?
Vi fant snart ut at vi hadde en MASKIN og den måtte behandles med ære og respekt og omtales som hr. BRUNVOLL.
Så startet den første spennende familieturen kysten rundt fra Lysøysund til Drammen.

Ingen kommentarer: